13 mei 2009 | Kunst als provocatie | Jerker Spits | |
8 april 2009 | Geen nieuws | Frans Thuijs | |
11 maart 2009 | De strijd tegen de Apartheid begon eerder | Erica Meijers | |
11 februari 2009 | De onmogelijke openbaarheid van het verleden | Thomas von der Dunk | |
10 december 2008 | Onze armoedige geschiedenis. Vijf twijfels over de vaderlandse identiteitspolitiek | Krijn Thijs | |
12 november 2008 | Publieke historici en historisch publiek | Adriaan van Veldhuizen | |
13 oktober 2008 | Het lerarentekort in de Oudheid | Gerard Boter | |
10 september 2008 | Over kolonialisme | Susan Legêne | |
11 juni 2008 | Het leervermogen van wetenschappers | Rienk Vermij | |
3 en 14 mei 2008 | Drie curieuze historische kookboeken | Merel Boers | |
13 februari 2008 | Drie opvallende invalshoeken op Afrika | Frans Huijzendveld | |
9 Januari 2008 | Bekentenissen van een namaak historica | Irma Thoen |
Drie dagen geleden nam Sint-Nicolaas afscheid van Nederland. Met zijn vertrek dompelde hij kinderen in verdriet. Troost: de goedheiligman liet veel herinneringen achter in de vorm van cadeaus en snoepgoed. Ook als volwassene kun je vanaf 5 december een leeg en tevens weemoedig gevoel hebben. Je moet het weer een jaar lang doen zonder de oude wijze man uit het warme zuiden. Een elk jaar uitdijend repertoire aan rituelen en attributen verdwijnt weer voor maanden als een stoomboot op weg naar Spanje uit het zicht. Het afscheid valt zwaar.
Afscheid nemen is echter ook het moment om te bezinnen. Je kijkt terug en vooruit. Dat laatste wil ik vooral doen. Wat heeft Sint-Nicolaas ons in de toekomst behalve snoepgoed en cadeautjes te brengen?
Wanneer wordt gekeken naar het wezen van het sinterklaasfeest, dan kan worden geconstateerd dat het in de aard een uiterst positief cultureel verschijnsel is. Het feest blijkt een kapstok waar wij allerlei gebruiken en rituelen aan kunnen hangen. Entiteiten waar wij het grootste gedeelte van het jaar niet aan toekomen. Ik noem een aantal relevante betekenissen van het 5-decemberfeest.
Het sinterklaasfeest bindt. Door het oermechanisme van geven en ontvangen bleef het eeuwen in tact en zal dat ook nog wel even zo blijven. Het is de kunst om mensen die van huis uit weinig met het feest hebben of er niet veel meer inzien ervan te overtuigen dat het zin heeft, zin kan geven. Want het sinterklaasfeest is een ultieme seculiere zingever. Juist vanwege het inmiddels non-religieuze karakter van het feest biedt het mogelijkheden aan gelovigen en vooral ook ongelovigen er aan te doen. De secularisatie van het sinterklaasfeest stelde de afgelopen vier honderd jaar protestanten in allerlei soorten en maten in staat om dit van huis uit rooms-katholieke feest te vieren. De goedheiligman en zijn gedenkdag boden ruim voldoende identificatiemogelijkheden. Geven, ontvangen, vieren, spelen, gedenken: het past allemaal in de cultuur van de vele subculturen die Nederland rijk is. Uiteraard bewijst de geschiedenis dat orthodoxe protestanten de meeste moeite hadden met het feest, maar ook zij raakten gezin voor gezin overtuigd van de meerwaarde van de goedheiligman en de aan hem verbonden rituelen. Ook de huidskleur van een groep hoeft geen belemmering te zijn om Sinterklaas en zwarte Piet in de armen te sluiten. In Suriname bleek het verplicht niet-vieren onder Desi Bouterse geen lang leven beschoren en werd in 1980 de goedheiligman als een bevrijder van repressie en non-traditie in Paramaribo ingehaald.
In het polemische klimaat van de Nederlandse verzuiling opereerde de metafoor Sint als chemicus. Hij zorgde tussen socialisten, gereformeerden, katholieke, liberalen en hervormden voor een gemeenschappelijke noemer . En in een verdeeld Suriname bond hij de sterk van elkaar verschillende bevolkingsgroepen. Waarom zou niet juist Sinterklaas in Nederland onder spanning als collectieforiëntatiepunt kunnen fungeren? Sint-Nicolaas bezit de chemie om te binden wat politici, journalisten, buurtwerkers, wetenschappers, leerkrachten en ouders niet lukt. Wanneer de kernwaarden van het feest gehandhaafd blijven en in de vorm worden aangepast aan de behoeften van een groep, blijft Sint-Nicolaas ìn alle inwoners van Nederland geloven en kan iedereen uit volle borst meezingen: dag Sinterklaasje, luister naar ons welkomstlied.
Jan de Bas, 6 december 2004