Programma Historisch Café 9 maart 2016
20.00 uur – Zijden draad. De gedeelde geschiedenis van China en Nederland –
Interview met Tristan Mostert en Jan van Campen
De bezoeker van het Rijksmuseum die na de toegangspoortjes meteen linksaf slaat, komt terecht in een bijzonder gebouw: het Aziatisch paviljoen. Dit moderne gebouw van zandsteen en glas, omringd door water, is tijdens de renovatie toegevoegd aan het neogotische Rijksmuseum en herbergt de collectie van de Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst. Maar ook op de andere afdelingen van het Rijksmuseum is de aanwezigheid van talloze Aziatische voorwerpen een tastbaar bewijs van de eeuwenlange contacten tussen Nederland en de overzeese wereld.
In Zijden draad. China en Nederland sinds 1600 vertellen Tristan Mostert en Jan van Campen aan de hand van voorwerpen uit de museumcollectie de gezamenlijke geschiedenis van China en Nederland. Op 9 maart spreken zij over de eerste pogingen tot handelscontact, de Nederlandse fascinatie voor de Chinese cultuur en de vaak gespannen politieke verhoudingen tussen de kleine handelsnatie en het wereldrijk. Omdat ze hun geschiedenis schreven op basis van zijde, porselein en historische atlassen, raken we ook aan de onvermijdelijke vraag: hoe is de collectie van het Rijksmuseum ontstaan en, vice versa, hoe heeft de museumcollectie het verhaal gevormd dat zij in dit boek konden schrijven?
Jan van Campen werkt sinds 2001 als conservator Aziatische exportkunst bij het Rijksmuseum. Zijn interesse gaat vooral uit naar Chinees porselein en naar de geschiedenis van het verzamelen van Aziatische kunst in Europa.
Tristan Mostert is bezig met een promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden waar hij onderzoek doet naar het zeventiende-eeuwse militaire conflict tussen Makassar en de VOC. Daarvoor werkte hij als junior conservator bij de afdeling geschiedenis van het Rijksmuseum.
Interviewer: Eleá de la Porte
20.45 uur – Pauze
21.00 uur – Column en karikatuur van Gijs
21.05 uur – De sixties in Nederland en daarbuiten – Een interview met Rimko van der Maar en Annemarie de Wildt
Op 10 maart is het vijftig jaar geleden dat de misschien wel bekendste rookbom aller tijden af ging. Nog geen vijfhonderd meter van het Historisch Café gooiden leden van het Provotariaat een rookbom richting de Gouden Koets waarin het huwelijkspaar Beatrix en Claus zich bevond. Foto’s van deze gebeurtenis gingen de hele wereld over. De gekte in het ooit zo brave Nederland was losgebarsten. Binnen een aantal jaar zou Amsterdam uitgroeien tot ‘magies sentrum’ van de wereld. Slapende hippies op de Dam en in het Vondelpark. Het witte fietsenplan. De happenings van antirookmagiër Robert Jasper Grootveld bij het Lieverdje.
Stuk voor stuk bekende wapenfeiten van de Hollandse jaren zestig. De gebeurtenissen staan symbool voor dieperliggende veranderingen als de vrijere seksuele moraal en de afbraak van ‘de autoriteit’. Maar hoe uniek waren die gebeurtenissen eigenlijk? Is het beeld van het decennium niet te rooskleurig geworden in de loop der jaren? En wordt er relatief niet te veel aandacht aan de Westerse sixties besteed? Hoe verhouden deze zich tot de ontwikkelingen op wereldschaal, zoals de dekolonisatiegolf en de Koude Oorlog? Universitair docent Rimko van der Maar en conservator van het Amsterdam Museum Annemarie de Wildt zullen hierop hun licht laten schijnen.
Rimko van der Maar is universitair docent Nieuwste Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn proefschrift ging over Nederland en de Vietnamoorlog. Hij houdt zich op het moment bezig met uiteenlopende onderwerpen van diplomatieke cultuur tot de Koude Oorlog, de rol van de ‘Derde Wereld’ en de internationale studentenbeweging.
Annemarie de Wildt is conservator bij het Amsterdam Museum. Na haar studie geschiedenis begon ze als freelance tentoonstellingsmaker en producer van televisieprogramma’s. Sinds 1995 heeft ze bij het Amsterdam(s-Historisch) Museum tentoonstellingen over uiteenlopende onderwerpen gemaakt, van prostitutie tot zeemanstatoeages en Provo.
Interviewer: Joppe Schaaper