Het Historisch Café organiseert in samenwerking met het Academisch-cultureel centrum Spui25 en Athenaeum Boekhandel een avond in het teken van Leni Riefenstahl (1902-2003). Onze gasten zullen elk door middel van een korte stelling en een aansluitend interview of debat ingaan op verschillende aspecten van leven en werk van de Duitse cineaste. De onderwerpen worden geïllustreerd aan de hand van beeldfragmenten. Fragmenten uit het werk van Leni Riefenstahl zijn volop te vinden op o.a. Youtube.
Gesprek met historicus Willem Melching over de vraag waarom Nazi-propaganda steevast geassociëerd wordt met Leni Riefenstahl. Melching is van mening dat Riefenstahls's werk als propaganda enorm tekortschiet - zó erg zelfs, dat het absoluut niet werkte.
Willem Melching is als historicus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en auteur van de boeken Van het socialisme, de dingen die voorbij gaan. Een geschiedenis van de DDR en (samen met Marcel Stuivenga) Ooggetuigen van de Eerste Wereldoorlog en Ooggetuigen van de Koude Oorlog.
Gesprek met kunsthistorica en mediacritica Catherine Somzé over de vraag waarom van alle artiesten en kunstenaars uit Nazi-Duitsland juist Leni Riefenstahl nog steeds zo'n controversieel figuur is. Somzé legt momenteel de laatste hand aan een boek over Riefenstahl onder de titel Who's afraid of Leni Riefenstahl?. Ze ziet een antwoord in de paradoxale en beangstigende combinatie van nationaal-socialisme en kunst: terwijl we kunst doorgaans associëren met verlichting, vrijheid en democratie, roept de term nationaal-socialisme hele andere, tegenstrijdige associaties op. Haar eigen website bevat een korte Engelstalige synopsis van haar boek.
Catherine Somzé (1977) studeerde kunstgeschiedenis in Madrid, vervolgens Film en Televisiestudies en tenslotte ook Mediastudies in Amsterdam. Ze woont in Amsterdam en werkt als freelance kunsthistorica en mediacritica. Haar boek Who's afraid of Leni Riefenstahl? zal binnenkort verschijnen.
Gesprek met Frank van Vree over de rol van film in propaganda aan de hand van de films van Riefenstahl. Van Vree beschouwt haar werk als perfecte uitdrukking van de wereldbeschouwing van het nationaal-socialisme, en zal tevens spreken over de betekenis van Riefenstahl voor de visuele cultuur tot op de dag van vandaag. Hoe invloedrijk is het medium film eigenlijk? Hoe valt een publiek te manipuleren? Hoe hebben de nazi's film ingezet? Welke trucs gebruikte Leni Riefenstahl? Over deze en andere vragen zullen we met hem spreken.
Frank van Vree (1954) is sinds 2001 hoogleraar Journalistiek en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde geschiedenis en filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde op De Nederlandse pers en Duitsland 1930-1939. Een studie over de vorming van de publieke opinie (1989). Zijn onderzoek en publicaties bewegen zich vooral op het gebied van moderne cultuurgeschiedenis, de geschiedenis van journalistiek en media en de geschiedschrijving van de Tweede Wereldoorlog. In 1995 publiceerde hij een studie over de geschiedenis van herinnering en beeldvorming rond de Tweede Wereldoorlog in Nederland: In de schaduw van Auschwitz. Herinneringen, beelden, geschiedenis. Daarna publiceerde hij samen met Barbara Henkes en Martijn Eickhof Volkseigen. Ras, cultuur en wetenschap in Nederland 1900-1950 (2000).
Spui25 is een academisch-cultureel centrum dat een verbinding vormt tussen de academische cultuur van de Universiteit van Amsterdam en de wereld van de culturele praktijk in de breedste zin. Initiatiefnemers voor het centrum zijn de Universiteit van Amsterdam (Faculteit der Geesteswetenschappen) en de Amsterdamse Universiteits Vereniging (AUV), met als externe partners uitgeverij Amsterdam University Press (AUP), Athenaeum Boekhandel en het weekblad Vrij Nederland.