De gereformeerde verzetsvrouw Gezina van der Molen (1892-1978) kreeg grote lof en enorme kritiek. Voor de een is zij een heldin van het verzet tegen nazisme en rassenhaat. Voor de ander geldt zij als een bigotte protestant, die joodse kinderen weliswaar het leven redde, maar ook hun identiteit ontnam door ze onder te brengen in christelijke pleeggezinnen. Hoe gaan wij als historici om met waardenoordelen?
Gert van Klinken (1960) is docent kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit Kampen. Hij werkte eerder op het Rijksarchief Groningen, het psychogeriatrisch verpleeghuis Tuntlerhuis te Ter Apel en de VU (nieuwste geschiedenis). Onlangs verscheen bij Uitgeverij Boom Strijdbaar en omstreden. Een biografie van de calvinistische verzetsvrouw Gezina van der Molen (2006).
Wat hebben zintuigen als tast, gehoor en reuk met geschiedenis te maken? Veel of eigenlijk alles, meent Frank Ankersmit. Ze vormen een integraal onderdeel van de historische ervaring. De historicus streeft immers naar directe toegang tot de werkelijkheid van het verleden en de individuele esthetische ervaring geeft echt betekenis aan zijn werk. De sublieme ervaring wordt bereikt als heden en verleden versmelten: een intimiteit die ook steeds een gevoel van verlies met zich meebrengt.
In zijn nieuwe boek De sublieme historische ervaring sluit Ankersmit aan bij Huizinga’s inzicht aangaande historische ervaring en kritiseert hij filosofische benaderingen die de ervaring juist buiten de deur proberen te houden. Kunst is van wezenlijk belang voor de historicus, meent hij.
Frank Ankersmit (1945) is als hoogleraar intellectuele en theoretische geschiedenis verbonden aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Hij heeft vele spraakmakende esthetische, politiekfilosofische en geschiedfilosofische werken op zijn naam staan. In zijn nieuwe boek vervlecht hij zijn eigen persoonlijke levensgeschiedenis met zijn pleidooi voor een ruime en rijke benadering van de geschiedenis.
In dit debat staat het boek Goed fout. Relaas van een Spaanse falangist van Robert Lemm centraal. Lemm's opmerkelijke invalshoek geeft aanleiding tot een discussie over zijn onderwerpkeuze en benadering. In hoeverre biedt Lemm een nieuwe blik op de geschiedschrijving over de Spaanse burgeroorlog? Lemm's reputatie als katholiek intellectueel werpt ook een interessant licht op de problematiek van het perspectivisme en de grenzen daarvan bij historisch onderzoek.
Robert Lemm (1945) is essayist, auteur en vertaler. Hij schreef o.m. Geschiedenis van Spanje en De Spaanse Inquisitie en vertaalde werk van o.a. Jorge Luis Borges en René Girard. Ook introduceerde hij een flink aantal sleutelteksten van katholieke denkers als Luis de Léon, Juan Donoso Cortés, Miguel de Unamuno, Joseph de Maistre, Léon Bloy en Giovanni Papini. Ook schreef hij Een grote paus en De literator als filosoof - de innerlijke biografie van Jorge Luis Borges. In maart 2006 verscheen Goed fout. Relaas van een Spaanse falangist. Voor zijn vertalingen van Spaans-Amerikaanse literatuur ontving hij de Martinus Nijhoff Prijs.
Peer Vries (1953), verbonden aan de vakgroep Geschiedenis van de Universiteit Leiden, hield zich onder meer bezig met de oorsprongen van economische groei in de moderne tijd, ecologische geschiedenis, theoretische geschiedenis, wereldgeschiedenis en de Spaanse Burgeroorlog.
Het Historisch Café van januari wordt mede mogelijk gemaakt door Athenaeum Boekhandel en Uitgeverij Boom.
Ook in 2007 blijft onze favoriete boekhandel Athenaeum de hoofdsponsor van het Historisch Café. Geen tijd om de gezellige winkel op het Spui te bezoeken, kijk dan op de website.Net als ons café zit ook uitgeverij Boom aan de Amsterdamse Prinsengracht, maar dan heel wat nummers verder (747-751). Bij Boom verschijnen titels op het gebied van filosofie, psychologie, pedagogie en geschiedenis. Kijk op hun uitgebreide website voor de vele titels.